Gå til hovedinnhold

Norge på Langs på tre måter

Jula 2018 kommer de første tankene om hva jeg vil gjøre når utdanningen er over sommeren 2020. 25år gammel og ferdigutdannet norsk naturguide og masterstudent, hvordan feirer man det?

Jeg har alltid vært glad i Norgesferier og ikke så henrykt over å reise over mange flerfoldige landegrenser for å nyte livet. Den naturlige tankebanen min var et friår i Norge, fri fra leilighet, by, skole og jobb. Først tenkte jeg å reise dit jeg ønsket med bil, der været var bra, snøen var fin og der jeg ikke har vært før. Sakte men sikkert utviklet planene seg, bil ble til bilfritt, flere etapper ble til én stor etappe og tilslutt satt jeg der med ideen om å gå Norge på langs, to ganger til og med. Jeg ville starte fra Nordkapp og studieplassen i nord og gå sørover, for så å sykle langs kysten motsatt vei. Dette ble problematisk for sykling langs kysten vinterstid er ganske problematisk. Noen ukers grubling endte med TRE norgesturer, for hvem orker vel å vente i seks måneder på å få sykle norskekysten? Ikke jeg!

Juni 2020 starter turen med sekk og fjellsko fra Nordkapp, i fem måneder skal jeg gå stort sett til fjells, med telt og fra hytte til hytte. Seks måneder fri ble til tre måneder ompakking, pulktrening før turen reverseres fra Lindesnes og tilbake opp til Nordkapp før snøen forsvinner fra Vidda. Januar til 17. Mai 2021 er tidsrammen før det igjen skal pakkes om og sykkelferien på 70 dager langs den norske kyst er igang og mitt friår ender ved Lindesnes fyr i August.

Om dette blir gjennomført som tiltenkt er selvfølgelig uvisst, start er om ett år og to/tre måneder  og slutten om to år og fem/seks måneder. På så lang tid kan og vil mye skje, på denne siden vil dere kunne følge med på alt som planlegges, endres og når turene kommer i gang hvordan de går!

Takk for denne gang,

Brage

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Norge på Langs 2020-2021

Mitt navn er Brage Jorunnson Heill, jeg er utdannet norsk naturguide og skal sommeren 2020 starte på mitt friårsprosjekt som er å reise Norge på langs tre ganger i løpet av 2020 og 2021. Juni 2020 starter jeg til fots fra Nordkapp med mål om å komme fram til Lindesnes før Oktober er omme. Etter ompakking og ny opptreningsperiode, les oppfeting, starter jeg turen tilbake opp med ski og pulk i Januar og målgang senest 17. Mai. En kort ferie i Mai med enda en liten ompakking, sykler jeg fra nordkapplatået og skal følge norskekysten hele vegen ned med veldig god tidsmargin for hva som måtte by seg fra sykkelsetet. Sees på tur!